مراکز نوآوری را بر اساس دو عامل: میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز و اهداف این مراکز، می‌توان در 4 گروه دسته بندی کرد

 

انواع مراکز نوآوری

مراکز نوآوری درون سازمانی:

این مراکز تمام فعالیت‌های مربوط به نوآوری از الهام ایده تا آماده کردن پروتوتایپ را در قالبی درون سازمانی انجام می‌دهند، معمولاً این مراکز ازنظر اندازه و تعداد کارکنان بزرگ هستند و حوزه فعالیت آن‌ها گسترده است.

مثال: Walmart Labs یکی از قسمت‌های تیم Walmart Global e-commerce است که وب سایت‌های این سازمان را اداره می‌کند، این مرکز نوآوری تمام فعالیت‌های تجارت الکترونیک این سازمان را به عهده دارد.

مراکز نوآوری دانشگاهی:

این مدل شرکت‌ها در یک دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از طریق محققان آن دانشگاه بتواند از لحاظ فناوری نوآوری داشته باشند.

مثال: شرکت خودرو سازی فولکس واگن مرکز نوآوری را در دانشگده مهندسی دانشگاه استنفورد در جهت پیشرفت و نوآوری در ابعاد فناورانه اتومبیل احداث کرده است. این شرکت حدود 75/5 میلیون دلار برای ایجاد این مرکز سرمایه‌گذاری کرده است که شامل 2 میلیون دلار برای ساخت ساختمان این مرکز و 750 هزاردلار سالیانه به مدت 5 سال برای کارهای تحقیقاتی محققان دانشگاه استنفورد در جهت نوآوری در عرصه خودرو می‌شود.

مراکز نوآوری اهرمی:

این مراکز نوآوری فعالیتی شبیه به شتاب‌دهنده‌ها دارند، شامل تعداد متخصص و مربی هستند و با کمپانی‌های بزرگ در ارتباط هستند و از این طریق به جذب استارت آپ ها می‌پردازند و از طرفی برای این استارت آپ ها فرصت‌های کاری ایجاد می‌کنند تا کالا و محصولات خود را از طریق این کمپانی‌ها در بازار تست کنند.

مثال: Allianz Digital Labs  شرکت‌ها، دانشجویان و نوآورانی را که در مراحل اولیه کسب‌وکار خود هستند دعوت می‌کند تا ایده‌های خود را برای سرمایه‌گذاران به امید پیشرفت و تجاری شدن طرح‌هایشان تشریح کنند و البته این سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران قادر هستند در قبال سرمایه‌گذاری در آن‌ها سهامی از استارت آپ ها را به خود اختصاص دهند.

پایگاه‌های کوچک نوآوری: 

این مراکز نوآوری تیم‌های کوچکی هستند که بر اساس قطب‌های فناورانه شکل می‌گیرند. سازمان‌های بزرگ هدفشان از ایجاد چنین مراکزی دسترسی به تحولات فناورانه بدون سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌باشد. معمولاً پس از گذشت زمان این پایگاه‌های کوچک نوآوری تبدیل به یکی از 3 فرم مراکز نوآری دیگر خواهند شد.

مثال: شرکت Renault-Nissan مثالی از این مراکز می‌باشد. این شرکت در سال 2011 میلادی یک دفتر تحقیقاتی در دره سیلیکون ایجاد کرد که در حوزه IT وسایل نقلیه کارهای تحقیقاتی می‌کرد. در سال 2013 میلادی این دفتر گسترش پیدا کرد و به حوزه‌هایی مانند رانندگی خودکار و اتوماتیک نفوذ پیدا کرد.