خلاقیت و نواوری

خلاقیت فرایندی فکری است که به تولید ایده می انجامد. در حقیقت خلاقیت همان به کارگیری توانایی تجسم و خیال پردازی برای ایجاد فکر یا مفهوم جدید است.

در فرایند خلاقیت سه سطح مهم وجود دارد که عبارتند از:  کشف، اختراع و خلق.

کشف:

پایینترین سطح از خلاقیت کشف است. همانطور که از نام آن برمیآید، کشف زمانی رخ میدهد که از چیزی آگاه میشوید و آن را پیدا میکنید. برای مثال، هنری به نام هنر اکتشافی وجود دارد. که ممکن است حاصل آن سنگی با شکلی منحصر به فرد یا تکه چوبی با الگوی خاص باشد. بسیاری از اختراعات با کشفی ساده شروع میشوند.

 

اختراع:

سطحی بالاتر از کشف، اختراع نام دارد. برای مثال، الکساندرگراهامبل تلفن را اختراع کرد. اما آیا تلفن بدون بل هم اختراع میشد؟ پاسخ آری است. در نهایت تلفن اختراع میشد، چون علم آن وجود داشت. شاید زمان بیشتری طول میکشید، اما بالاخره اتفاق میافتاد. پس در حالی که اختراع بالاتر از کشف است، چیزی است که اتفاق میافتد. اگر شما چیزی را اختراع نکنید کس دیگری آن اختراع میکند.

 

خلق:

بالاترین درجه خلاقیت است. برای مثال، نمایش اتللو  کاملا خلق شده است. درامی که بدون شکسپیر هم در جریان بود، اما هیچ کس دیگری نمیتوانست اتللو را بنویسد. به همین ترتیب، چیزهایی هستند که تنها سازمان شما میتواند آنها را خلق کند. کلید موفقیت این است که بفهمید آن چیزها چه هستند. در سازمانها افرادی هستند که بیشتر از بقیه تمایل به ایده پردازی دارند و معمولا از وضعیت موجود ناراضی هستند. آنها تلاش میکنند چیزهای جدیدی را امتحان کنند و ریسک و خطرات احتمالیاش را بپذیرند. اینها همان افراد خلاق هستند.

 

 

 

 

 

 

 

نوآوری چیست؟

نوآوری عبارت است از اجرایی کردن افکار و اندیشه های نو که از خلاقیت نشات گرفته اند .در واقع نوآوری خلاقیت اجرا شده است.

نوآوری امری ضروری برای بقا و ادامه حیات سازمانهای امروزی است که معمولا با سه هدف انجام میشود.

این اهداف عبارتند از:

  • افزایش کارآیی کسب وکار
  • تقویت پایداری کسب وکار
  • ایجاد موتورهای رشد جدید در کسب و کار.

 

به عنوان مثال نوآوری در مدل کسب وکار آمازون، موتور رشد کاملا جدیدی برای آمازون ایجاد کرد. در سال   2016 آمازون با نوآوری که در مدل کسب و کارش ایجاد کرد، درآمدی بالغ بر 10 میلیارد دلار کسب کرد که حاشیه سود قابل ملاحظه ای نسبت به شیوه قبلی یعنی تجارت الکترونیک داشت.

حتما در میان کارکنان سازمانتان افرادی هستند که تمایل به پالایش و اصلاح ایده ها دارند و میخواهند با در ریسک و محدودیتهای هر ایده و پیشگیری از مشکلات احتمالی همواره به خواست و نیاز مشتریان احترام بگذارند و محصولات و خدمات نوآورانهای مطابق با سلیقه مشتریان ارایه کنند. اینها همان افراد نوآور سازمان هستند.

 

” در نوآوری ارزشی به ایده اضافه میشود که بدون آن، از ایده تان صرفا یک ایده خام باقی میماند،نه بیشتر”

 

 

چرا نوآوری؟

نوآوری باعث پیشرفت می شود. این همیشه در طول تاریخ، در هر شرکتی و در هر نقطه از جهان  درست بوده است. با این حال، امروزه انگیزه برای نوآوری شدیدتر از همیشه بیشتر شده است. رقابت جهانی، افزایش انتظارات مشتری و پیچیدگی درخواست آنها، نوآوری را به یک تجارت تبدیل کرده است. ضرورتی که نادیده گرفتن آن را غیرممکن کرده است. شرکت ها باید بدانند که نیاز به بهبود مستمر دارند و دوباره نیاز به اختراع دارند تا رقابتی بمانند ولی با این حال، نوآوری به راحتی به دست نمی آید.

این امر نیازمند ایجاد فرهنگ نوآوری و ایجاد محیطی مناسب است تا در آن محیط، ایده ها بتوانند رشد کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت خلاقیت و نوآوری:

خلاقیت و نوآوری معنا و مفهوم یکسانی ندارد. خلاقیت به تولید ایده های جدید و ناب گفته میشود، درحالیکه نوآوری به کاربرد ایده اشاره دارد، اگر ایده را “بذر”  در نظر بگیریم، نوآوری گیاهی است که از کاشت و پرورش بذر ایده حاصل میشود. در نوآوری ارزشی به ایده اضافه میشود که بدون آن، از ایده صرفا یک ایده خام باقی میماند،نه بیشتر. خلاقیت لازمه نوآوری است. وقتی ایدهای به مرحله اجرا و عمل میرسد دیگر خلاقیت نیست،

بلکه به نوآوری تبدیل شده است.

 

 

در جدول زیر میتوانید خلاقیت و نوآوری را از جنبه های مختلف با هم مقایسه کنید تفاوت خلاقیت و نوآوری در چیست؟

از خلاقیت تا نوآوری راهی طولانی در پیش دارید و تا اندیشه ای نو به صورت محصول یا خدمتی جدید درآید به تلاش بسیار نیاز دارید. در  این مسیر افراد خلاق  سازمانتان ایده های جدید تولید میکنند و افراد نوآور به دنبال تخمین میزان ریسک اجرای این ایده های جدید هستند.  البته توجه داشته باشید که موضوع تنها به بخش خاصی از سازمانتان مثل واحد طراحی و توسعه محصول جدید  یا واحد حسابداری  مربوط نمیشود. همه بخشهای سازمان از افراد خلاق و نوآور تشکیل شده است و وجود هر دو گروه برای بقای سازمان حیاتی است.

اگر از افراد خلاق سازمانتان هستید، حتما به این نکته توجه کنید که چه زمانی و به چه شیوهای باید نظرات و ایده هایتان را به اشترا ک بگذارید و اگر نوآور هستید، بدون اینکه بیش از حد ایده ها را مورد نقد و قضاوت قرار دهید، سعی کنید با ارایه بازخورد مناسب، افراد خلاق را در فرایند ایده پردازی یاری کنید. مشتاقانه زمانی را به شنیدن ایده هایشان تخصیص دهید و به خاطر تفکر خلاقانه شان از آنها قدردانی کنید.

درست است که خلاقیت و نوآوری بار معنایی متفاوتی دارند، اما شرکتتان با هر میزان تجربه، محصول یا خدماتی که داشته باشد، باید برای رشد و بقایش نسبت به خلاقیت و نوآوری توجه ویژه ای نشان دهد. درواقع زمانی میتوانید در بازار درحال تغییر از رقبای خود پیشی بگیرید که خلاقیت و نوآوری را در تمام جنبه های کسب و کارتان وارد کنید. به همین دلیل است که در سازمانتان هم به افراد خلاق نیاز دارید و هم به افراد نوآور.